Raw food - Živá strava

Chcete se naučit jíst jinak, více zdravěji a lehčeji a přesto velmi chutně a pestře? Pak vyzkoušejte raw food, neboli živou stravu. Raw food přináší zcela nový pohled na zdravé stravování. Vyzkoušejte ji s námi!

„Raw food“, pro kterou se v češtině vžil termín „živá strava“, je představována tepelně neupravenými surovinami rostlinného původu, případně takovými, které prošly úpravou jen při nízkých teplotách, maximálně do 45 stupňů Celsia.

Co je to raw food?

Protože živá strava sestává výhradně z tepelně neupravených surovin anebo ze surovin upravených při nízkých teplotách, jedná se o syrové jídlo. Nemusíte se však obávat, že při raw food se jí syrové maso nebo syrová vejce. Raw food využívá rostlinné suroviny a také včelí med. Mléko, maso nebo vejce do filosofie živé stravy nepatří, byť někteří příznivci raw food z různých důvodů zařazují také čerstvé syrové živočišné potraviny, ale není to nutné. Abychom lépe pochopili, co je to raw food, a nezaměňovali jej s ostatními alternativními výživovými směry, pojďme si je nyní stručně představit:

Makrobiotika a strava dle Ájurvédy

Indická Ajurvéda nebo dálně východní Makrobiotika jsou výživové směry založené na tisíce let staré filosofii, která rozděluje veškeré potraviny (ale i všechno ostatní včetně nás samotných) podle toho, jakou obsahují energii. Oba směry nevylučují konzumaci živočišných potravin včetně masa, ale pokud nežijete v extrémních podmínkách trvalé zimy, doporučují postavit stravu především na rostlinných potravinách. Tyto nauky používají odlišnou terminologii danou místem svého původu, avšak zásadní rozdíl mezi nimi není.

Jídelníček se sestavuje tak, aby byla potrava co nejvíce vyvážená z hlediska obsažených energií a ty je zároveň nutno přizpůsobit energiím obsaženým v nás (dle konstituce konkrétního člověka) a rovněž dalším energiím, které na nás mají silný vliv a mění se dle denní doby a ročního období, věku člověka, aktuálního počasí apod. Strava se tedy neustále přizpůsobuje momentálnímu stavu (momentálním energiím) – cílem je uvést energie v sobě v rovnováhu a v ní je také pomocí stravy a dále i cvičení a celkového způsobu života udržovat.

Vegetariánství

Vegetariáni ve své stravě odmítají maso a výrobky z něj. Někteří vegetariáni však jedí ryby nebo plody moře, případně maso drůbeží, což vysvětlují tím, že se jedná o živočichy s nízkou inteligencí, takže při zabíjení netrpí tolik jako „chytřejší“ zvířata jako třeba vepři, hovězí dobytek nebo ovce, kozy či lesní zvěř apod.

Veganství

Vegané se odmítají stravovat veškerými živočišnými produkty a tedy nejen masem ale i vejci a mlékem a mléčnými výrobky.

Vitariánství

Vitariáni odmítají konzumovat stejně jako vegané všechno živočišné, ale navíc potraviny ani tepelně neupravují, takže všechno jedí syrové. Krajní směr vitarianismu představuje frutarináství. Frutariání jedí výhradně čerstvé syrové ovoce, případně čerstvé ovocné šťávy nebo čerstvě namixované ovoce (nebo ovocnou směs).

Živá strava – Raw food

Konzumenti živé stravy se svou filozofií podobají vitariánům, ale jdou v tomto ohledu ještě dále – u své stravy dbají na to, aby byla nejen syrová, ale zároveň živá. Jenže co je to vlastně živá strava a jak toho docílit?

Všude hledej životodárné enzymy!

Živá strava kromě toho, že není zbavená vody jako potrava vařená a že si uchovává všechny vitamíny a minerály ve své původní, vlivem vaření neznehodnocené podobě, nabízí také nesmírně důležité enzymy, které ve vařené stravě nenajdete vůbec, neboť tepelná úprava je zcela zničila. A právě enzymy představují z hlediska raw food onen život, po kterém byla tato strava pojmenována. Enzymy zajišťují trávení a také vstřebávání minerálů, vitamínu a dalších živin z přijaté potravy.

Enzymy jsou přirozeně obsažené v čerstvém ovoci a zelenině, a dále také v semínkách a oříšcích, obilovinách anebo luštěninách, pokud je na jeden den namočíme do vody – tím totiž spustíme jejich biologickou aktivitu – klíčení, čímž se v nich začne vytvářet velké množství životadárných enzymů.

Člověk si sice dokáže v případě potřeby ve svém trávicím traktu vytvořit vlastní enzymy, avšak tato schopnost je limitována a s věkem se zhoršuje. Pokud tělu nedodáváme přírodní enzymy v přijaté potravě, vede to ke stále se zhoršujícímu metabolismu a zvyšování celkové únavy – výsledkem je pomalé a obtížné trávení, tělesná i psychická únava, vlivem zhoršeného vstřebávání živin se může objevit nedostatek některých důležitých látek i když jich ve vařené potravě teoreticky přijímáme dost. Nejhoršími důsledky mohou být nejrůznější choroby, často vnímané jako civilizační.

Jak vypadá živá strava?

Protože živá strava je reprezentována syrovou stravou rostlinného původu, asi Vás napadne, že jíst jen syrovou zeleninu a ovoce nebo semínka a ořechy se za chvíli stane velmi nudné a chuťově nezáživné. Tak to však vůbec být nemusí.** Živá strava** upřednostňuje suroviny v jejich přirozené podobě, ale nabízí také velmi mnoho jídel z šetrně upravených surovin. Tyto pokrmy na pohled vypadají nesmírně lákavě a rovněž výborně chutnají!

Při přípravě jídel je možné používat obdobné postupy, jako při klasickém vaření, avšak bez tepelné úpravy. V praxi se běžně využívá krájení, strouhání a mixování zeleniny, ovoce i semínek a ořechů a z takto upravených surovin je možné namíchat nebo vytvarovat plnohodnotná hlavní jídla, svačiny, večeře i úžasné zákusky. K dochucení se používá různé koření, aromatické byliny nebo sušená zelenina a také chuťově výrazné potraviny jako česnek nebo cibule aj. Ze sladidel je pak možné využít med anebo sladké bylinky (stévie) či třeba sušené datle nebo rozinky a jiné sušené ovoce, ale jen pod podmínkou, že při sušení nebylo tepelně upraveno například smažením, vařením nebo pečením.

Pokud se chcete inspirovat, zadejte si do vyhledávače slovní spojení raw food, a určitě najdete množství lákavých receptů, u nichž byste na pohled ani nevěřili, že se jedná o kompletně syrové jídlo z čerstvých surovin.

Výhody živé stravy

Raw food nabízí v porovnání s vařenou stravou mnoho výhod:

  • Živá strava potřebuje oproti vařeným pokrmům na strávení přibližně jen polovinu až třetinu času. Efektem je pocit přílivu energie a vitality.
  • Živá strava podporuje dokonalé trávení až na nejjednodušší a nejsnáze vstřebatelné prvky.
  • Živá strava napomáhá udržovat střeva čistá, bez usazenin a ve výborné kondici.
  • Živá strava je zásaditá, takže nezpůsobuje nepříjemné a nezdravé překyselování organismu.
  • Živá strava způsobuje celkové ozdravení po fyzické i duševní stránce, nárůst vitality a zbystření smyslů. Rovněž výrazně přispívá ke štíhlé linii.
  • Ušetříte plyn nebo elektřinu na vaření.

Sporné otázky příznivců raw food

Konzumenti raw food stravy se shodují v tom, že aby bylo jídlo opravdu živé, má být plné enzymů. Tuto podmínku splňují přirozeně čerstvé ovoce a zelenina. U jiných potravin musíme tvorbu enzymů podpořit namočením do čisté studené nebo vlažné vody – v semínkách, ořechách, obilí a některých druzích luštěnin spustíme doslova lavinu tvorby enzymů, pokud je namočíme, protože začnou klíčit.

Jsou ovšem potraviny, které také obsahují enzymy, ale příznivci živé stravy přesto nejsou zajedno v tom, zda je jíst anebo nikoliv – jedná se o čerstvé nepasterizované mléko, čerstvá syrová vejce a také čerstvé syrové maso.

Argumenty proti čerstvým syrovým potravinám živočišného původu

Čerstvé živočišné potraviny většina příznivců raw food nejí z toho důvodu, že se původně zaměřovali na vegetariánství, kde se také nejí maso, anebo na veganství či vitariánství, kde se nejí žádné živočišné potraviny – ať už je hlavním důvodem etický pohled na svět, anebo především zdravotní stránka.

Jiným důvodem, proč tato jídla nejíst, může být vrozený odpor anebo nepříjemné pocity, trávicí problémy či celková únava způsobená jejich konzumací, případně strach z nákazy bakteriemi (anebo i cizopasníky), které mohou být obsaženy v syrovém mase nebo vejcích.

Další pádné důvody jsou především vysoký obsah škodlivin způsobený očkováním zvířat hormony nebo antibiotiky a jejich krmení stravou obsahující například geneticky modifikované suroviny, masokostní moučku či jiné nepříznivé látky a v neposlední řadě také stresové hormony, které se do masa zvířete vyplavují v důsledku bezohledného chování pracovníků velkochovů atp.

Argumenty pro konzumaci syrových živočišných potravin v rámci raw food

Přesto se najde menší část přiznivců raw food, kteří do svého jídelníčku zařazují také čerstvé syrové živočišné potraviny. Z výše uvedených důvodů (velkochovy, očkování, hormony, …) však dávají přednost bio živočišným produktům. Argumentem pro konzumaci těchto potravin v rámci raw food je především potřeba** stravy s vyšším obsahem kalorií** u sportovců nebo fyzicky pracujících, potřeba sníst něco hutnějšího anebo obava z nedostatku některých látek, jichž může být v rostlinné stravě méně než v té živočišného původu (například bílkoviny, některé minerály a další specifické složky).

Jiným argumentem je, že zatímco domorodí obyvatelé oblasti okolo severního pólu jedí prakticky jen syrové maso, obyvatelé míst okolo rovníku zase vlivem horkého počasí automaticky inklinují k velkému množství čerstvého ovoce. A my jakožto obyvatelé oblasti „někde mezi tím“ bychom měli jíst obojí podle aktuální roční doby a počasí.

Další argumenty říkají, že každý člověk má svou originální konstituci a tak zatímco jednomu může opravdu nejvíce vyhovovat čistě rostlinná strava, jiný k plnému zdraví potřebuje i živočišné zdroje.

Pokud si nejste jistí, kterým směrem se vydat, pečlivě pozorujte reakce svého těla – cítíte se po syrových čerstvých živočišných potravinách stejně jako při striktní rostlinné živé stravě, anebo zaznamenáváte nepříjemné stavy (únavu, bolesti, trávicí obtíže aj.)? To dokáže leccos napovědět. Pokud chcete jíst v rámci raw food i živočišné potraviny, rozhodnutí je na každém z Vás a Vašem přesvědčení.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id5425 (vitejdoma.cz/kucharka#9807)


Přidat komentář